Blog

21 lutego 2023

Ekologiczny biznes cz. 1

Wystarczy wejść do któregoś ze sklepów, czy to będzie sklep spożywczy, z ubraniami czy centrum handlowe, by zauważyć tony zalegających na półkach towarów.

Nie pomagają wyprzedaże i promocje. Po tym okresie niby korzystnych cen nadal na półkach się nic nie zmienia.

Wielu producentów/sprzedawców ma problem z recyklingiem, a każdy z nich zastanawia się co zrobić by straty były jak najmniejsze.

Może nie wszystkim trafia to do głowy ale cena sprzedaży zawiera również stratę spowodowaną kosztami magazynowania, recyklingu, zwrotów towarów i towarów nie sprzedanych.

Dla wielu oznacza to „4 życie kurczaka”, taka jest kultura sprzedaży – już się nie nadaje ale coś z tego można jeszcze zrobić.

Zmiany pokoleniowe powoli wymuszą zmianę kultury sprzedaży choć będzie to trwać jeszcze długo. Jedyna nadzieja w tym, że nowe pokolenie nie będzie goniło za zyskiem za wszelką cenę, cenę kłamstwa i poniżających praktyk sprzedaży.

Zarówno w design`e jak i potrzebach społecznych zaczyna królować minimalizm, pojawia się większe skupienie na własnych wartościach niż wartościach materialnych. Coraz popularniejszy jest sharing – użytkowanie wspólne.

Dla busness`u czas się zastanowić nad wartością dodaną do produkowanych towarów i usług.

Zastanowić się czy za chwilę nie zostaniemy bez możliwości uczestniczenia w rynku. Może warto zarobić trochę mniej a wyprodukować coś wartościowego? I może jednak nie da to zmniejszenia obrotów

I tu pojawia się problem:

Marginalizowanie dobrych produktów wymusza znaczna część społeczeństwa, osoby mało zamożne, ograniczone w rozumieniu „dobry produkt się opłaca”, ekologia, zasoby naturalne, recykling, nie będę używać tego co ktoś używał.

Obecne pokolenie wchodzące na rynek konsumpcyjny ma już inne spojrzenie. Na szczęście brakuje im „postaw się a zastaw się”. Mają wiedzę, że 60% globalnej produkcji żywności trafia do kosza, że kiepskiej jakości pamiątki i produkty codziennego użytku są nic nie warte, sami potrafią sobie zorganizować oszczędności w użytkowaniu. Ważne są dla nich produkty energooszczędne, trwałe i dające wartość dodaną.

Cdn...

Następny artykuł: Ekologiczny biznes cz. 2